dinsdag 26 maart 2013

Houdbaarheidsdatum make-up producten

Hai allemaal!

Ik wilde laatst een lipgloss opdoen die ik al heel lang niet meer gebruikt had.
Toen ik die lipgloss openmaakte zag ik dat hij helemaal vies was geworden en de lipgloss zelf was heel erg kleverig.
Toen vroeg ik me af, zou er ook een houdbaarheidsdatum voor make-up zijn?

Ik heb op het internet gezocht en filmpjes bekeken en ik kwam erachter dat make-up wél een houdbaarheidsdatum heeft. Namelijk....
Achter op ieder product staan een aantal pictogrammen. (Voorbeeld: onderstaande foto)


Het pictogram dat de houdbaarheid aangeeft is deze:

De 'M' staat voor maanden en het getal ervoor voor het aantal maanden. Wanneer dit op een product zou staan, zou deze 12 maanden (1 jaar) houdbaar zijn.
Dit is natuurlijk maar een richtlijn, want normaal gesproken geldt dit vanaf de aankoopdatum. Maar als je een product nog nooit hebt gebruikt kun je die rustig langer gaan gebruiken dan de aangegeven maanden.
Ook vind ik zelf het uitmaken of je het product heel vaak gebruikt.
Als je bijvoorbeeld een dagcrème hebt, waarbij je iedere dag met je 'vieze' vingers in het potje zit. Deze zou korter houdbaar zijn dan een product die je één keer hebt gebruikt en daarna nooit weer. Doordat je iedere dag met je vingers in het product zit, zitten er ook veel meer bacteriën in.

Ik zou dus aanraden om de producten waar je vaak in zit met je vingers wat vaker te vervangen omdat ik dit gewoon niet echt hygiënisch is.
Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben! x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten